Kuorma-auto tietoa

 

 

 

 

Sisällys:

 

Tietoa. 1

Tasonostolaite (jalkalavalaite) 1

Vaijerivaihtolavalaite (vaihtolavalaite) 2

Koukkulavalaite. 2

Ketjuvetolaite. 2

Saksilavalaite. 2

Housukippi 2

Etukippi 2

Combilukko. 2

Ajopiirturi 2

Kuuppalava. 2

Vaihtolava. 2

Rahtilava. 2

Lavettilava. 2

Louhoslava. 2

Koukkulava. 2

Kasettilava. 2

Jalkalava. 2

Umpikaappi 2

Nousukapellilava. 2

 

Tietoa

Sivustoon on lisätty eri lavojen ja umpikaappien selityksiä, jos sinun mielestä joku asia on ristiriidassa tai puuttuu niin ota yhteyttä sähköpostiin.

Sivuston tarkoitus on kertoa ja auttaa ymmärtämään eri laitteiden toimintoja, sekä myös kertoa eri osien nimiä ja niiden käyttötarkoituksia.

Sivuston ohjeista emme ota vastuuta, vastuu kuuluu aina laitteen käyttäjälle.

 

Tasonostolaite (jalkalavalaite)

Tasonostolaite on yksi kuorma-auton päälle tulevasta lavan vaihto laitteista. Laitteella siirretään lavaa, umpikaappia tai muuta laitetta. Tasonostolaitteita on myös kippaavia, jolloin sen toiminta alue laajenee ja vetomoottorilla olevia. Normaalissa tasonostolaitteessa on kippi joka nostaa laitteen runkoa ylemmäksi samassa tasossa jossa auto on ja sen päällä oleva lava tai muu vastaava nousee, sitä ennen tietenkin tarvitsee avata combilukot (selitetään alempana, omalla otsikolla). Laitteen ollessa ylhäällä asennetaan vaihdettavaan laitteeseen jalat joka kulmiin, jalat ovat silloin vielä irti maasta mutta laitetta laskettaessa se jää seisomaan jaloille. Vaihdettava rakenne vaatii tasaisen ja kovan alustan jolloin se ei pääse kaatumaan mieluiten asfaltti alustan, muulle maa-ainekselle laskettaessa kannattaa jalkojen alle laittaa jotain kestävää levyä, levyn koko kannattaa olla myös tarpeeksi suuri, jolloin maan painuminen jää mahdollisimman pieneksi. Tasonostolaiteella otettaessa jotain kyytiin vaati suhteellisen tarkkaa peruutusta, kun auto pitää peruuttaa jalkojen väliin.

 

Palaa alkuun

 

Vaijerivaihtolavalaite (vaihtolavalaite)

Laitteesta käytetään yleisesti nimeä vaihtolavalaite, mutta myös monet muut laitteet vaihtavat lavoja, joten onko se sitten oikea nimitys sille. Laitteella vedetään ja lasketaan rakenteita vaijerin avulla. Laitteen hyviä puolia on lavan laskeminen epätasaiselle maastolle sekä sen monipuolinen käyttömahdollisuus. Vaijereita liikuttaa hydraulinen turbiini, turbiinin keskellä menee akselit molempiin päihin joissa on teräsrullat ja niissä on nouseva vaijerin levyinen ura, rullia vastapäätä on toiset kumiset rullat jotka estävät vaijereita lipsumaan väärään kohtaan. Laitetta käytettäessä kannattaa tarkkailla että vaijerit pysyvät oikeassa kohdassa, jos vaijerit ovat liian löysällä niin ne voivat mennä urien väliseen koho kohtaan jolloin vaijerit helposti vioittuvat, on myös mahdollista että vaijereita otettaessa liikaa ulos ja uudelleen rullatessa sisään käy myös näin tai sitten se hyppääkin yhden uran ohi. Rispaantuneita vaijereita ei saa käyttää!

Laskettaessa lavaa aukaistaan combilukot ennen laitteen nostoa, nostetaan laitetta sopivaan kulmaan jolloin se laskeutuu omalla painolla nätisti alas samalla kun turbiinia pyörittää auki. Erittäin tärkeää on myös laskussa että vaijerit eivät ole löysällä kun lava lähtee laskemaan, vaarana on että lava tulee vauhdilla alas jolloin paikat voivat särkyä, sopivan kulman hakeminen on siis tärkeää. Sopiva kulma määräytyy lavan painosta ja kuinka hyvin on rasvattu liukupinnat. Lavaa lasketaan niin pitkälle että sen takapää osuu maahan, sen jälkeen voi päästää jarrusta ja antaa auton liukua eteenpäin lavan omalla työntövoimalla, vaihde tietenkin pitää olla vapaalla. Lava lasketaan maahan asti ja turbiinia kannattaa vielä hetken pyörittää jolloin vaijerit ovat tarpeeksi löysiä, muista tarkkailla ettei vaijerit mene rullissa huonosti. Jos huomaat että vaijerit ovat turhan löysällä niin auton eteenpäin ajaminen varovasti voi auttaa siihen. Lavan ja auton välissä ei saisi koskaan kävellä jos jarrut pettää, eli kierrä auto tai lava mieluiten vaijereita pois ottaessa tai laitattaessa! Lavaa laskettaessa pehmeälle alustalle tai vaikka asfaltillekin niin kannattaa laittaa puu lavan juoksujen alle poikittain, sopiva kohta on kiinnityskoukkujen taakse, näin sinne saadaan lisätilaa vaijereita vaihdettaessa ja jos lava on kauemmin pehmeässä maastossa niin se vajoaa helposti.

Lavaa nostettaessa pitäisi combilukot olla auki jonka jälkeen laitetta nostetaan valmiiksi sopivaan kulmaa, tällöin vaijerien kitka pienenee ohjausrullien kohdalta kun se ei ole jyrkässä kulmassa, kulma on yleensä on loivempi mitä laskutilanteessa (noin15 astetta auton runkoon nähden). Auto kannattaa ajaa yhdensuuntaisesti lavan kanssa, vaijerit kyllä ohjaavat lavaa suoraan mutta jyrkässä kulmassa on omat riskinsä (särkyvät paikat, lava osuu autoon ym.) ja se on helpompi ottaa kyytiin kun se ei ole liikaa vinossa.

Lavassa on juoksujen etupäässä (noin 1 metri lavan etupinnasta) koukut joihin vaijerit kiinnitetään. Lavaa vedettäessä kyytiin on muistettava laittaa vaijeri kaatoakselin ohjausrullille sekä lavan ohjausrullille, vaijereista kannattaa ottaa löysät pois, jolloin ne pysyvät paremmin oikeissa kohdissa. Nostotilanteessa voidaan laittaa auto vapaalle , tällöin tietenkin on pysyttävä hytissä vaaratilanteiden välttämiseksi. Auto peruttaa silloin lavan kiskomisesta tulevan vetovoiman takia sen alle, lavan noustessa kokonaan maasta tämä voima katoaa. Laitetta kannattaa laskea kun huomaat että lasku auttaisi lavan tulemista tasalle liukupintojen kanssa, näin vältetään turha rasittuminen, kun juoksut ovat laitteen liukupinnoissa ja rasitus kohdistuu tasaisesti koko matkalle. Lava vedetään etutoppareihin asti ja siinäkin kannattaa käyttää järkeä, eli kun se lähestyy niitä niin ei kannata täysillä kierroksilla törmätä niihin. Lavan ollessa kyydissä jätetään vaijerit paikalle ja laitetaan combilukot kiinni.

Jos ostat vaihtolavalaitteita niin kannattaa etsiä laitteen tyyppilappu, se löytyy laitteen rungosta, törmäämme usein siihen kun meille näitä tarjotaan niin laite on 10 vuotta vanhempi mitä auto.

 

Palaa alkuun

Koukkulavalaite

Koukkulavalaite on saanut nimensä koukkunsa takia, laitteessa on tukeva koukku jolla lava nostetaan kyytiin.

Lavassa oleva nostokehikko on yläpäästä kolmio ja sen molemmista reunoista menee pystypalkit lavan alareunaan asti. Koukkulavalaite vaatii suhteellisen tarkkaa yhdensuuntaisuutta autolta ja lavalta, laite kun ei kestä kovin suuria sivuttaisnostoja.

 

Ketjuvetolaite

Ketjuvetolaite on suhteellisen harvinainen. Kyseessä on vaijerivaihtolavalaitteen malli mutta vaijeri ovat korvattu ketjulla. Laitetta käytetään lavan laskemiseen ja nostamiseen vain hetkellisesti, eli siinä harvemmin vaihdetaan lavaa. Laitteita käytetään pienissä hinausautoissa jossa lava lasketaan alas ja auto joko ajetaan tai vedetään vinssillä kyytiin.

 

Palaa alkuun

Saksilavalaite

Monet varmaan tuntevat saksilavanostimia, mutta harvemmin kuorma-autoista. Yksi hyvä ominaisuus on kippaus mahdollisuus korkealta, mutta se myös epävakaa. Näissä laitteissa on yleensä tukijalat takana parantamassa tukevuutta.

 

Housukippi

Housukipissä on kaksi putkea rinnakkain ja putket ovat kiinni toisistaan poikkipalkilla. Tämä kippi malli on kipeistä tukevin. Kipin suosio johtuu tukevuudesta ja sen käyttö epätasaisessa maastossa on varmempaa.

 

Etukippi

Etukippi on nimensä mukaisesti rungon etuosassa ja koska se on siellä niin se on myös epävakaa epätasaisessa maastossa. Kipissä on myös monta sylinteriputkea, koska lavan nostaminen juuri sieltä jyrkkään kulmaan vaatii sen.

 

Palaa alkuun

Combilukko

Kyseessä on lukot joilla lukitaan päällä oleva rakenne siirron ajaksi, lukot puristaa lavan juoksuista sen tukevasti runkoon. Lukon paikat vaihtelevat, eli joskus ne ovat kiinni vaihtolavalaitteen rungossa tai sitten suoraan auton rungossa, joissakin laitteissa on myös kahdet koukut laitteessa ja toiset rungossa.

 

Ajopiirturi

Kyseessä on nopeusmittari jolla tarkkaillaan kuskien ajo- ja lepoaikoja sekä nopeuksia. Vanhemmat mittarit piirsivät viivaa ja niihin piti laittaa täytetty piirturikiekko sisään ennen ajoa. Vanhoja piirtureita ostettaessa olisi hyvä tietää volttimäärä ja Kienzle numero joka määrää sopivuuden.

Nykyään uusissa autoissa on digitaalinen piirturijärjestelmä johon kuuluu pääyksikkö eli piirturi joka tallentaa tiedot ja apuyksiköt nopeusmittari, piirturikortti ja liiketunnistin.

Piirturit pitää tarkistaa tietyin väliajoin ja tarvittaessa korjata luvanvaraisilla tarkastajilla.

Kaikille piirturin käyttö ei ole pakollinen, ”Ajopiirturin käytöstä on säädökset tieliikennelain (267/1981) 92 e -92 g §:ssä sekä asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992) 7:ssä, jossa on luettelo ajopiirturin käytöstä vapautetuista.”

Tarkempaa piirturi tietoa (piirturin täyttämisestä ja piirturien käytöstä)

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tulosta/1136

 

Digitaalisesta piirturista tietoa löytyy tuolta.

http://www.digipiirturi.fi/

 

 

Palaa alkuun

Kuuppalava

Lavassa on puoliympyrän pohja, lavaa käytetään yleisesti asfalttihommissa, lavan pohjassa on yleensä lämmitys ja pressu päällä että lämpö pysyisi paremmin tallessa. Lämmitys tapahtuu auton pakokaasujen avulla, eli pakokaasu kulkee lavan pohjaa pitkin ulos. Tässä käytetään yleisesti hydraulista takalaitaa.

 

Vaihtolava

Lava jossa on vaijerikiinnitys sekä sopivat juoksut lavan pohjassa.

Erittäin monipuolinen käyttömahdollisuus. Näistäkin löytyy hydraulista perälaita nostinta, mutta jos lavaa vaihdetaan paljon niin tarkkana saa olla että ottaa hydrauliikan pikaliittimet auki, vaihdon aikana. Normaalissa lavassa saa sivulaidat kaadettua sekä irrotettua, myös laitojen tolpat saa pois.

 

Palaa alkuun

Rahtilava

Lava on yleisesti suhteellisen pitkä jolloin saadaan rahtia enempi.

Lava on kiinteästi kiinni auton alustassa, mutta poikkeuksiakin on.

Lavasta saa myös nuo sivut kaadettua/irrotettua.

 

Lavettilava

Koneiden siirtoon tarkoitettu ja sivulaitoja ei aina ole.

Lavan pohja on yleensä teräs/teräsverkkoa. Lavaa käytetään paljon hinausautoissa, mutta sitä käytetään myös koneiden siirroissa, vaihtolava- tai koukkulavalaitteella.

 

Louhoslava

Louhoshommiin tarkoitettu lava on raskastekoinen ja aineena käytetään mangaania joka on kulutuskestävää. Lavoissa on monikerroksinen pohja.

 

Palaa alkuun

Koukkulava

Erittäin monipuolinen käyttömahdollisuus

Lavaan kohdistuu nostotilanteessa erittäin suuri voima, ja siksi siinä onkin vahva kolmion muotoinen etukehikko josta lava nostetaan.

 

Kasettilava

Lava joka vaihdetaan peräkärystä auton päälle toisen lavan ollessa auton päällä.

Lava menee toisen lavan sisälle, tällöin esimerkiksi päästään helpommin paikkoihin johon perävaunulla olisi hankala mennä.

 

Palaa alkuun

Jalkalava

Lava on saanut nimensä jaloista jonka päällä se on kun lava on laskettu maahan.

Jalkoja on 4 kappaletta eli yksi jokaisessa kulmassa.

Lava vaati tasaisen ja vajoamattoman alustan, pehmeälle maalle laskettaessa ei suositella, mutta lavan jalkojen alle voi laittaa levyt jotka estävät vajoamista.

 

Umpikaappi

Kaappeja on monenlaisia, yleisin on varmaan eristämätön umpikaappi, jossa on takana takalaitanostin ja ympärillä vaneri. Kaapissa on yksi tai useampi sivuovi.

Umpikaapit ovat yleensä kiinteästi auton alustassa mutta vaihdettaviakin kaappeja on, näihin on silloin asennettu tarvittavat osat jotta vaihto onnistuu.

Kylmäeristetty umpikaappi

Kaappi on muuten samanlainen kuin ylempi mutta siinä on kylmäkone, joka pitää lämpötilan oikeissa asteissa, kaappia käytetään yleisesti elintarvikeajossa. Tämä malli on myös tietenkin paremmin eristetty, kylmyyden pysymiseksi.

Kokosivuaukeava kaappi

Kaapista nousee hydraulisesti kokonaan toinen sivu.

Tällöin myös pitkän tavaran lastaus onnistuu helposti.

 

Palaa alkuun

Nousukapellilava

Tässä lava mallissa on katto ja osa seinää pressulla suojattu. Lavan yläosa nousee joko hydraulisesti tai mekaanisesti ylös, jolloin se on helpompi lastata.